slide show

Mot Grekland

Idag drar jag till Grekland hörni! Jag är så taggad, det ska bli helt underbart. Jag har laddat upp med en massa böcker. Det ska bli en så avkopplande vecka.

Lite bilder från förra årets Greklandsresa. I år ska jag till Parga. Där har jag aldrig varit innan så det ska bli roligt att upptäcka något nytt. Vårt hotell ligger på ett berg mitt ute i ingenstans typ. Vet inte riktigt vad jag tycker om det haha. Till stranden tar man en hiss, lite udda? Jaja det blir säkert toppen. Hotellet är 5 stjärniga så jag förväntar mig lite lyx.
(null)
Målet är att bli såhär brun igen. Återstår att se om jag lyckas.

Flyget går inte förrän kl 17 och vi ska inte ta tåget förrän runt 13 så jag har några timmar på mig, skönt utan stress. Är inte framme på hotellet förrän sent på kvällen så inte förrän imorgon kommer resan börja på riktigt. Nästa gång vi hörs är från Grekland.

Keri lighthouse

Keri lighthouse, ett av de absolut vackraste ställena jag sett i hela mitt liv. Beläget på Zakhyntos i Grekland. Keri lighthouse är en restaurang med denna utsikt. Det är en väldigt känd restaurang just för att man inte får denna utsikt någon annanstans. Vi fick ett av de bästa borden, precis närmast utsikten så det var fantastiskt. Dock bokade jag det i väldigt god tid. Är man i Zakhyntos så är detta ett måste att besöka, helt galet vackert. Det var lite svårt att ta in hela denna vyn på näthinnan när man väl stod där för det var så mäktigt och vatten så långt ögat kunde nå. Färgerna på vattnet är ju wow, så himla turkost.

Birgers trädgård

Igår var jag på AW med tjejerna från mitt andra jobb i affären. Vår chef ska snart gå på mammaledighet så vi tackade av henne och fick träffa den nya tillfälliga chefen, som faktiskt verkade hur härlig som helst. Jag kommer dock sakna vår chef, men hon kommer bli en så fin mamma <3

Vi åt på Birgers trädgård i Kristianstad vilket är ett väldigt mysigt ställe. Vi satt ute och det var fortfarande ganska varmt. Maten är dock inte toppen på Birgers. Dyrt är det men ganska kass kvalitet. Jag valde kött, vilket kostade 300 kr men det var så segt så man kände sig som en idisslande kossa som min nya chef sa 😂

Vi är ett extremt härligt gäng, jag gillar vartenda en av tjejerna!! Det är alltid roligt att gå till jobbet.
(null)

Här är nyaste tillskottet, Thelma. En så extremt söt tjej!! Hennes utseende är verkligen wow. Söt som socker. Jag sa till henne igår att man får komplex bara genom att vistas i hennes närhet, så fin är hon. Otroligt snäll också. Imorgon är det vi två som jobbar på midsommar.

Travel guide GDANSK pt 1

I november var ju jag och mamma i Gdansk. Nu förra veckan när jag skulle fota på fotbollen och balen upptäckte jag att jag inte använt min kamera sedan november, vilken katastrof! De senaste bilderna som låg på minneskortet var alltså från Gdansk och de hade jag inte ens fört över till datorn. Sagt och gjort. Här kommer en liten travel guide till Gdansk.
Vi bodde på hotell Radison hotel & suites som verkligen låg mitt i smeten. Det är en stor rekommendation om man åker till Gdansk, att bo i ett hotell som verkligen ligger i stan nära vattnet för det är just vid den här kanalen och gamla stan som allt händer. Gick man ut ett steg från vårt hotell så var man liksom redan på plats vilket var ett toppenläge. I övrigt tyckte jag hotellet var lite sådär, eller framför allt rummen. De var väldigt små och inte så moderna som jag hade önskat. Fick lite klaustrofobi. Det finns ju såklart större rum också, med utsikt över kanalen men för ett sådant fick man betala ganska många tusen mer och det kände jag inte riktigt för att göra. Det negativa var att det luktade extemt mycket rök i lobbyn. All ciggarettlukt när folk stod och rökte utanför kom in i lobbyn och det stank askkopp överallt. Jag som verkligen inte fixar cigglukt mådde väldigt dåligt över detta. Jag har varit på många hotell runt om i världen men aldrig varit med om detta faktiskt.

Första kvällen tog vi oss till Neptunusfontänen som är en av de mest direkt igenkännbara sevärdheterna i Gdańsks gamla stadskärna. Den dominerar Długi Targ som är en del av stadens mest kända gator. Från vårt hotell till Długi Targ, som betyder långa torget, tog det typ 10 minuter att gå så det var perfekt. Även om man inte är ute att besöka just Neptunosfontänen så bör man absolut ta sig till Długi Targ för det är en väldigt mysig gata att strosa runt på, med mycket som händer.

Vi fortsatte sedan mot Amber Sky vilket är en typisk sevärdhet för stan. Det var så skönt med en kvällspromenad, det blev en ganska lång promenad men till slut var vi framme. Amber Sky ligger vid vattnet så det är ett område värt att besöka, även om man inte just vill ta sig en tur i pariserhjulet. Här låg också en karusell, ni vet en sådan med hästar? Jag och mamma tog oss en tur, väldigt nostalgiskt.
Här ser ni Mariacka området vilket är gatan som leder fram till den berömda kyrkan. Här var väldigt trevligt att strosa runt.

Dagen därpå var vi tillbaka i stan för ett besök i St. Mary's Basilic, eller Mariakyrkan som den heter på svenska. Det är världens största kyrka byggd i tegel och väl värt ett besök!

Den är enorm och väldigt, väldigt vacker. Absolut den vackraste kyrkan jag sett. Taket är massivt vitt med guldiga detaljer. Jag fick faktiskt hit en gång till tredje dagen för jag ville se kyrkan igen innan vi åkte hem, så mycket tyckte jag om den. Det är gratis att gå in hit.

Därefter spenderade vi några timmar i gamla stan. Här är alltid liv och rörelse. Här finns många små butiker och en mängd restauranger, barer och caféer. Vi åt på ett par olika ställen och jag tyckte ändå maten i det stora hela höll en hög kvalitet.

Spara denna guide om ni någongång ska åka till Gdansk. En del två kommer.

FOTBOLL

Det har varit fullt upp senaste veckan. Jag känner mig verkligen helt slut. Förra veckan var helt galen. I måndags var det bal och jag var inte hemma förrän 23. På onsdagen var det AW med jobbet och jag var hemma samma tid. Mycket känslor och tårar av att säga hejdå till elever och kollegor som ska sluta. Veckan har verkligen dränerat mig totalt på energi. Svårt att beskriva med ord hur mycket energi det tagit. Jag har haft väldigt roligt men det tar så mycket. Tidigare trodde jag att jag var utbränd men nu börjar jag undra om det inte är mer än så. Jag har faktiskt hört av mig till vårdcentralen för att höra hur man går tillväga om man vill göra en utredning. Det var kvinnan osäker på så hon skulle kolla upp det och höra av sig till mig. Jag har ett par elever med högfungerande autism och jag börjar allt mer undra om jag inte själv har det. Min KBT terapeut sa redan för flera år sedan att han ser lite autismdrag så han tyckte jag borde kolla upp det. Jag sa direkt nja, det tror jag inte va men på senaste tiden börjar jag tro på det allt mer. Det hade inte förvånat mig om jag hade fått högfungerande autism och ADD. Jag kan också vara helt fel ute på det, det är därför jag vill göra en utredning.

Det var dock inte det inlägget skulle handla om utan jag tänkte lyfta fotbollsmatchen mellan lärarna och 9orna som var förra måndagen. Det är en tradition på vår skola och jag lovade att agera fotograf i år. 9orna var jätteduktiga, verkligen! Grym målvakt och alla gjorde ett superbra jobb. Lärarna vann dock ändå med 3-2 men det var en väldigt jämn match.
Här är ett helt gäng av mina OTROLIGA elever i åk 9. Jag kommer sakna dem så, så mycket! Det har verkligen varit guldstunder och jag har älskat att undervisa dessa härliga ungdomar. Vi har haft så mycket roligt tillsammans, skrattat så mycket och de har utvecklats något enormt i mina ämnen. Jag är så stolt.

Lobbybaren

I fredags firade jag och mamma att vi båda gick på semester i 7 veckor!! I och med att vi båda jobbar som lärare så har vi alltid lika lång semester tillsammans vilket är hur nice som helst. Vi gick ut och åt på Statt vilket är ett hotell här i stan. Jag är där faktiskt för första gången tidigare samma vecka med jobbet och tänkte direkt att mamma kommer gilla stället för det var exklusivt och väldigt god mat.

Medan vi väntade på bordet beställde vi in lite drinkar. Alkoholfria då varken jag eller mamma dricker alkohol. Har fått det efter min kära mor. Noll intresse av alkohol.
(null)

Vi fick ett väldigt mysigt bord. Här satt vi i drygt tre timmar.

Nej men SNÄLLA?! Ser ni hur vackert allt är. Friterad jordärtskocka till förrätt. Mamma åt fläskfilé till varmrätt medan jag tog ryggbiff och till efterrätt tog jag hallonparfait med chokladganash och mamma tog sticky toffe pudding.

Nej verkligen så trevlig kväll. Älskar att umgås med mamma. Det är det finaste här i livet. Tack för denna kväll mamma, den var perfekt ❤️

23.57

Det är ganska mycket som händer nu. Det är alltså så i juni. Denna veckan är ganska fullspäckad. Jag jobbar hela veckan, måndag till söndag. I söndags kom E till mig och stannade till måndag morgon, när jag var tvungen åka till jobbet. Det var väldigt trevligt, har saknat honom. Igår var det avslutningsmiddag för åk 9 och imorgon slutar de. Jag kommer sakna 9orna så, så mycket 🥹 Det är verkligen otroligt fina ungdomar denna årskullen.

Bara ett litet axplock från igår, men snälla hur fina är inte mina elever?!

Det blev en väldigt trevlig kväll. Imorgon är det som sagt avslutnings och sedan jobbar vi hela dagen. Det har vi aldrig gjort innan så det suger faktiskt. Jobbar även torsdag och fredag och sedan i affären i helgen. Från och med måndag har jag dock semester!! Kommer bli en lång vecka det här. Imorgon ska jag ut och äta med jobbet för att tacka av ett par kollegor som ska sluta. Det är på hotell Statt och där har jag aldrig ätit så det ska bli roligt att prova.

SNART

Att detta snart är vardagen en vecka framåt gör mig pirrig i hela kroppen. Att packa resväskan och veta att jag kommer spendera en hel vecka i älskade Grekland. Det finns inget som gör mig lyckligare. Att bli brun och känna sig fräsch och snygg. Att slappna av vid stranden. Alltså åhhh!!

Tanken på detta är det som gör att jag måste orka de sista veckorna på jobbet.