slide show

Jobbet på lovskolan 2021

Imorgon är det näst sista dag på sommarjobbet. Jag är trött, väldigt trött men det har varit två fina veckor. Jag kommer ihåg att jag efter förra sommaren tänkte "aldrig mer" för det var riktigt tufft men det tuffa glömmer man snabbt bort och de fina stunderna finns kvar desto längre. 
 
För er som inte hängt med så jobbar jag på lovskolan. Det är en skola som är de två första veckorna under elevernas sommarlov. Där går elever från hela kommunen som har fått F i något ämne, t.ex. matte, svenska, svenska som andraspråk eller matte. Vi är ett flertal pedagoger som har hand om en elevgrupp var. Jag har en grupp på förmiddagen och en grupp på eftermiddagen. Ett fåtal elever har svenska hela dagen. 
 
"Ni kommer jobba hårt, men få så mycket tillbaka". Dessa ord skrev rektorn på lovskolan till oss pedagoger innan vi körde igång och det stämmer så himla bra. Vi jobbar och sliter extremt hårt men ojoj så mycket vi får tillbaka. Jag får gåshud när jag tänker tillbaka på de senaste dagarna. 
 
Jag har elever från åk 8 och åk 9. Eleverna i åk 8 får inget betyg utan är där för att stärka sig i svenska, medan åk 9 är där för att förhoppningsvis få ett godkänt slutbetyg och kunna komma in på gymnasiet. Svenska är faktiskt det enda ämnet av alla 16 skolämnen som måste vara godkänt för att kunna komma in på gymnasiet, grundskolans svenska går nämligen inte att läsa in på gymnasiet som det går att göra med matten eller engelskan på en del linjer. Därför är det så himla roligt att jag kan vara en bidragande faktor till att eleverna kommer in på gymnasiet. 
Trött men glad
 
Vi har helt underbara elever. De kommer dit varje morgon, trots att de egentligen har sommarlov och är rejält skoltrötta. De kämpar och kämpar och ger inte upp, äkta kämparglöd. En del elever är på lovskolan för att de haft hög frånvaro och inte lämnat in uppgifter, andra är där för att distansen inte fungerat för dem och en grupp är där för att det inte klickat med läraren och de har tappat all motivation. Vissa elever har väldigt svårt för en del områden och har hamnat på lovskolan på grund av det. Det finns väldigt många olika anledningar och varje elev är unik.
 
I åk 9 gör man prövningar. Även om det är ett kunskapskrav som eleven inte klarat av behöver man testa av alla 14 kunskapskrav för att eleven ska kunna få betyg. Redan i fredags satte jag ett betyg, det var wow-faktor! I fredags lyssnade jag på en diskussion kring kärlek som ett par i min grupp hade. Jag blev helt förbluffad, vilka ungdomar och vilka kloka tankar de besitter! Ungdomar som var helt okända för mig tre dagar tidigare gav mig plötsligt gåshud och jag kände mig som en stolt mamma. För varje moment som en av mina elever klarar blir jag så glad och peppad att fortsätta, fortsätta puscha dem mot ett godkänt betyg i svenska. Eleven som blev godkänd redan förra veckan sa en sådan fin sak till mig att jag var tvungen att skriva ner det "Detta är första gången jag känner att jag vill vara i skolan och prestera, för jag har blivit bemött av dig på ett helt annat sätt än jag tidigare blivit bemött. Jag känner att jag har lyckats och nu är jag för första gången taggad inför gymnasiet". Alltså, fina fina elever ♥ Denna kommentar gjorde mig gråtfärdig, jag älskar mitt jobb. Jag gör skillnad i dessa elevers liv och det känns så fint. 
 
Sedan dess har jag tre andra elever i åk 9 som också blivit godkända. Varje gång en elev blivit godkänd går vi ner till musiksalen som är en samlingssal där rektorn sitter. Jag säger "vi har ett betyg" och eleven lyser upp och all personal också. Min glädje och stolthet syns nog på kilometers avstånd. Jag är så jäkla stolt över vartenda en av mina elever! De kämpar och de lyckas, helt underbart. Imorgon och på torsdag hoppas jag kunna sätta ett par betyg till. 
En elev har engelska på förmiddagarna men har valt att sitta hos mig hela dagen, även när hen ska jobba med engelska. Hos mig kände hen trygghet och lugn, så fint. 
Mitt (stökiga) skrivbord. 
Nöjd, glad och framför allt stolt lärare!! 
 
På lovskolan finns helt andra förutsättningar än i ett klassrum. Idag satt jag t.ex. med en elev och skrev texter under tre timmars tid. Tre timmar, förstår ni hur mycket man hinner på den tiden? I ett klassrum får varje elev allt mellan 1-5 minuters hjälp av en lärare, här kan eleven plötsligt få fyra timmars hjälp. Det är guld värt och det går att anpassa undervisningen på ett helt annat sätt. Det går att hitta strategier som passar varje enskild elev. 
 
Det blir nog tydligt för alla inblandade att jag är en extremt engagerad lärare. Jag lägger ner hela mitt hjärta och själ på detta men jag får så mycket tillbaka. De stunderna eleven förstått att det räckt för ett godkänt betyg, alltså wow. De stunderna lever man på länge som lärare. 
 
Nu kör vi onsdag och torsdag, och sedan väntar en välförtjänd semester för min del. 



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback